1. faq
  2. contact
  1. Je bent hier:
  2. home
  3. nieuws
  4. wandelen bij aku op woensdagmorgen...

Nieuws wandelen 10-01-2018

Wandelen bij AKU op woensdagmorgen

Beginnergroep wandelaars op de woensdagmorgen.
Het wandelcentrum bij de Atletiek Klub Uithoorn heeft het afgelopen jaar weer veel successen geboekt op het gebied van het enthousiasmeren van de wandelsport in ons dorp. Deze successen hebben er toe geleid dat vanaf 3 januari 2018 de mogelijkheid om overdag te kunnen wandelen is uitgebreid naar de woensdagochtend om 10.00 uur. Vanaf 3 januari wordt er gestart met een beginnergroep wandelaars. Dat betekent dat er nu twee groepen beginnende wandelaars actief zijn. Zowel op vrijdag- als op woensdagochtend om 10.00 uur.

Voor de meer ervaren wandelaars zijn er groepen actief om 09.00 uur, eveneens op woensdag en opvrijdag, daarnaast is er nog een groep 's avonds actief op woensdag om 19.30 uur.

Waarom zou je gaan wandelen?
Als je aan je gezondheid wil werken, hoef je maar de deur uit te lopen en een half uurtje stevig te wandelen. Dat is goed voor je conditie en je verbrandt er verrassend veel calorieën mee! Bij AKU kun je dat doen in groepsverband.

Hoe gezond leven is wandelen?
Je traint al je spieren, ook je hartspier. Je hoeft je geen zorgen te maken over je gewrichten, want door te wandelen blijven je botten en kraakbeen ook sterk. Na zo’n twintig minuten (vergelijkbaar met 2.200 stappen) begin je koolhydraten en vet te verbranden. Met een stevig wandeltempo verbrand je maar liefst 520 calorieën per uur (5 km).
De Japanse arts Yoshiro Hatano onderzocht hoeveel stappen je per dag moet zetten om gezond te blijven. Hij kwam uit op een aantal van ongeveer 10.000 stappen. Omdat je er gemiddeld al zo’n 6.000 zet met je dagelijkse bezigheden, hoef je nog ‘maar’ 4.000 stappen extra te doen. Dit komt neer op dagelijks een half uur wandelen met een snelheid van 5 kilometer per uur.

Gezellig bijkletsen met een wandelmaatje betekent quality-time.
Wandelen zorgt voor afleiding, zeker als je de natuur in gaat. Je merkt al snel dat het je hoofd leeg maakt, zodat je beter bestand bent tegen bijvoorbeeld stress. Als je regelmatig wandelt, ben je niet alleen gezonder en fitter, maar zit je ook beter in je vel. Dat voel je niet alleen, je straalt het ook uit!
Met een paar stevige schoenen en mooie wandelroutes kun je vele kilometers verslinden. Ook hoef je er geen techniek voor aan te leren. Iedereen weet al van kinds af aan hoe hij moet lopen, zodat de kans op blessures in vergelijking met andere sporten erg klein is.

Bekijk voor meer informatie menupunt Wandelen op deze website.