1. Je bent hier:
  4. bevrijdingsloop-2023

Bevrijdingsloop 2023

Een verslag door: Harry Langeveld

Enkele maanden geleden werd mij gevraagd of ik mee wilde doen met de bevrijdingsloop. Met deze bevrijdingsloop wordt het bevrijdingsvuur in estafettevorm hardlopend vanuit Wageningen naar Uithoorn (80km) gebracht gedurende de nacht. Voor mij zou dit de vijfde keer worden en ik hoefde er ook dit keer niet lang over na te denken. Gelukkig kon het ook met mijn werk geregeld worden, ik hoefde vrijdag pas om 13:00 uur te beginnen.

De avond van vertrek (donderdag 4 mei) alles klaargelegd, korte broek, lange broek, iets ertussenin, shirts, drinken en vooral veel voedzaam eten.

Met de fiets naar het gemeentehuis alwaar ik de fiets in de afgesloten stalling kon zetten. Het was gelijk duidelijk dat het ook dit jaar goed geregeld was!

Vertrek

De deelnemers (27 hardlopers en 3 fietsers) verzamelden zich voor het gemeentehuis. De sfeer zat er al goed in. Ook Radio Rick FM was weer van de partij in de persoon van Ria Tammer. Zij deed meerdere keren deze nacht verslag van de bevrijdingsloop.

Rond 21:30 werden de spullen, inclusief 3 fietsen die de hardlopers begeleiden, in de bus geladen en vertrokken we richting Wageningen. Opmerkelijk was dat we ook voor de vijfde keer dezelfde buschauffeur hadden. De afgelopen vier keer had hij het perfect geregeld dus dat zou nu ook zeker goedkomen!

In de bus kregen we de mooie shirts voor de bevrijdingsloop. Met deze shirts hebben we het bevrijdingsvuur in ontvangst genomen, waarna ze weer in de tas gingen en we ze bij binnenkomst in Uithoorn weer schoon en fris konden aantrekken.

Wageningen

In Wageningen aangekomen hebben we na een kopje koffie onze startplek opgezocht.

De volgorde van vertrek wordt bepaald aan de hand van de te lopen afstand. In totaal deden er zo’n 90 gemeenten mee (van de 342 die Nederland telt). Uithoorn mocht als 47ste gemeente starten en zat dus in de middenmoot, net als Aalsmeer, Amstelveen en Haarlem.

Vervolgens was het wachten tot 0:00 uur, het moment dat het vrijheidsvuur bij hotel De Wereld op het 5 mei plein ontstoken zou worden. Helaas konden we hier niet veel van zien, maar door het vertrek van de eerste groepen, kwamen we steeds dichterbij. Opvallend was dat er in Wageningen erg veel toeschouwers op de been waren. Zelfs AKU’ers die in de buurt op de camping stonden, kwamen ons nog een goede run toewensen.

Rond 01:00 kreeg Kees Verkerk het bevrijdingsvuur overhandigd en na de woorden van de Burgemeester van Wageningen gingen wij hardlopend met z’n allen naar de bus. Na het omkleden, het klaarmaken van de begeleidende fietsen en natuurlijk het bevrijdingsvuur bewaren in een stormlantaarn zodat dit veilig op de fiets meegenomen kon worden, kon de eerste groep starten

On the road

Na de Grebbenberg, dat toch altijd even doorbijten is omhoog, ging het daarna lekker vlak door de verschillende dorpjes. Door de uitgestorven staatjes van bijvoorbeeld Rhenen, Elst, Amerongen, Leersum en Doorn ging de weg over de N225 richting Utrecht. Na iedere twee km stond de bus weer te wachten, waar de wisseling van de loopgroepen plaatsvond. Er werd gelopen in vier groepen met ieder zijn eigen snelheid. Nadat je gelopen had kon je dus 6 km wat eten en drinken. Je zou denken, die lopers worden vanzelf stil na al die inspanning, maar niks is minder waar: het bleef een gezellige drukte in de bus en tijdens het lopen. Zelf heb ik er nooit iets over gehoord, maar de mensen die aan deze weg wonen zullen het vast jaarlijks tegen elkaar zeggen: ook dit jaar heb ik de bevrijdingsloop voorbij horen komen. Onderling wordt er uiteraard aangemoedigd. Daarnaast liepen we zo’n beetje gelijk op met Aalsmeer. En ook Roelofarendsveen zijn we meerdere keren tegengekomen. Zelfs nog in Amstelhoek. Wij waren er toen bijna, maar zij moesten nog een eindje!

Laatste meters

Het laatste stuk vanaf Mijdrecht Hofland naar Amstelhoek heeft (bijna) iedereen gelopen. De meesten hadden ondertussen rond de 20 km in de benen. De echte bikkels hadden in meerdere groepen gelopen en kwamen zo op ruim 42(!) km. Daar kan geen marathon tegenop.

In Amstelhoek konden we lekker bijkomen onder het genot van een heerlijk kopje koffie en thee.

Rond 9:30 gingen we ons opmaken om naar Uithoorn te gaan. Vanuit de stormlantaarn werden de fakkels aangestoken en kon onder politiebegeleiding het laatste stuk naar het gemeentehuis gelopen worden, achter het legervoertuig van Dhr. Burggraaf.

Terug in Uithoorn

Onderweg werden we verrast door Duoplant, die iedere deelnemer een prachtige bos tulpen gaf!!Op het gemeentehuis werden we warm welkom geheten met livemuziek, verschillende AKU-ers, familieleden en vele andere bezoekers

Hier aangekomen was het de eer aan Hans Mooij om het vuur aan burgemeester Pieter Heiliegers te overhandigen zodat de grote toorts aangestoken kon worden.

Het hebben van vrijheid in Nederland is niet vanzelfsprekend en niet vanzelf tot stand gekomen. Niet alleen ouderen maar ook door jongeren wordt hierbij stilgestaan.

Nadat het eerste en zesde couplet van het Wilhelmus was gezongen, kregen alle aanwezigen een ontbijt van de gemeente Uithoorn aangeboden, en kregen de deelnemers van de bevrijdingsloop nog een presentje aangeboden van de Gemeente Uithoorn!!

Zo kwam er een einde aan iets heel moois. Het ging allemaal op rolletjes maar kon niet tot stand gekomen zijn zonder de vrijwilligers zoals Wil Voorn, Kees Verkerk en Jos Lakerveld die het geheel gecoördineerd hadden  en de lopers de hele weg op de fiets hebben begeleid. En natuurlijk de gemeente Uithoorn die hierin een faciliterende rol speelt. Ook onderweg merkte je hoe mooi het is om dit samen te mogen doen. Dit is allemaal geen vanzelfsprekendheid en kunnen we alleen voor elkaar krijgen als we dit samen doen.

Lang leve onze vrijheid!!